Clasa olimpică STAR (1932-2012)
Prof. Octavian Țacu
Din păcate pentru clasa Star trebuie să marchez anul debutului și anul de final al existenței sale pe scena jocurilor olimpice de vară. O barcă majestuoasă prin dimensiuni, velatură ,stabilitate și costuri de utilizare. A fost într-o variantă primară creația americanului Francis Sweisguth în anul 1910 și a cunoscut o ascensiune fulminantă ( ca număr de ambarcațiuni) în Statele Unite, apoi în toată America și Europa. Devine clasă olimpică în 1932. Datorită dimensiunilor sale, velierul poate fi transportat cu o remorcă specială, lansarea la apă și scoaterea se fac ori pe plan înclinat cu adâncime mai mare de I,7m, ori cu macaraua în locuri unde adâncimea apei este mai mare decât pescajul bărcii, respectiv 1,06 + 0,20m, ambarcațiunea cântărind 671kg. Catargul măsoară 9,652m și este susținut de un strai în prova și câte doă sarturi fixe în plan transversal, unul din vârful catargului și celălalt de sub crucete. Ca multe bărci care nu au strai pupa, aceasta are pataraține (sarturi înapoia catargului cu activare în funcție de bordul din vânt). Starul este singura clasă olimpică fără spinnaker dar cu tangon , acesta fiind utilizat când vântul bate din pupa, fixând focul cu colțul de școtă cât mai în exteriorul ambarcațiunii. Randa are o suprafață velică de 20,5 metri pătrați la care se adaugă un foc de 6 metri pătrați menit să echilibreze barca pe vânt stâns. Semnul de clasă este o stea roșie, aflată în partea superioară a randei. În timp clasa star a trecut prin multe schimbări, începând cu existența chingilor pentru ambii membri ai echipajului și terminând cu șine de ghidaj pentru școta focului și palanul randei .Velele au cunoscu evoluția generală din yachtingul de performanță ca și construcția corpului velierului și a reglajelor catargului. Asociația de clasă a căutat în mod constant să micșoreze costurile constructive și de competiție, pentru a face din Star o clasă cât mai abordabilă.
Fiind o ambarcațiune stabilă, până în anii 70 munca în barcă era preponderent atribuită musului, începând cu armarea, plecarea de la baliză , activarea și dezactivarea pataraținelor la volte, manevrarea focului, observarea „adversarilor” înainte de start și în timpul regatelor, echilibrarea prin poziționarea “călare” pe copastia bărcii și așezarea pe ghiu la vânt de pupa, suplinind astfel lipsa palanului. În timp, așa cum am mai spus, clasa Star se transformă, apare un palan pentru randă, chingi atât pentru mus cât și pentru skipper, manevra pentru reglajul focului, culisă pentru ochetul tangonului pe catarg și alte manevre pentru modificarea poziției catargului în timpul regatelor în funcție de alura de navigație. Sigur, spațiul nu ne permite să facem o descriere în amănunt a velierului. Trebuie spus că navigația în regatele de “Star”, din zilele noastre, necesită multă muncă, condiție fizică și staturi atletice ale ambilor membri ai echipajului.
Cele mai multe titluri olimpice au fost câștigate de americani , respectiv șase, apoi Brazilia două, Uniunea Sovietica două, urmate de Italia, Bahamas, Anglia, Germania și Suedia cu câte unul. Între skipperii faimoși ai clasei star pot fi enumerați, rusul Valentin Mankin, americanul Lowell North(proprietarul North Sails), Paul Elvstrom(proprietarul Elvstrom Sails), Dennis Conner (skipper pe faimosul velier “Stars and Stripes” clasa 12 m ) și Buddy Melges. Între cele două războaie în Statele Unite au fost organizate campionate pentru echipaje feminine ale clasei Star. În România eu am notat existent bărcilor din clasa Star în 1938 aparținând Yacht Club Regal, așa cum se poate vedea pe o copertă a revistei Marea Noastră din 1938. Marina Regală și apoi Marina Militară au avut în hangarele lor astfel de ambarcațiuni. În anul 1976 clasa star a fost scoasă din calendarul copetițional al Federației Române de Yachting, datoriă costurilor mari de întreținere și a faptului că era o singură barcă bună în România și cine avea fericirea să o manevreze, câștiga Campionatul Național la mare distantă, pentru ceilalți competitori rămânând plăcerea de a împărți restul ierarhiei. Regatele la clasa star sunt spectaculoase pe vânt între forța 3 – 6 Bft.
Trebuie să menționez că în România au existat bărci ale clasei „Star”construite la Reghin. Paradoxal fabricarea de ambarcațiuni din lemn se făcea în mijlocul țării, departe de întinderi de apa, la Reghin. Foarte multe nume sonore în yachtingul românesc au fost skipper sau muși pe Star. Voi enumera câțiva fără pretenția unei ierarhii sau apartenența la un club ci numai ca exercițiu de memorie: Nicolae Calcan, Nae Navasart, Puiu Manu, Mircea Dumitriu, Nae Iliescu , Andrei Butucaru, Alecu Bunga, Zamfir Petre, Ilie Ștefan, Iacob Frențescu, Călin Marinescu, Nicolae Oglindă, Mișu Stănescu. Subsemnatul, a gustat primele emoții ale unei regate de yachting în anul 1968 ca mus, pe un Star împrumutat de Clubul Știința Constanța de la Clubul Marina.
Starul este o clasă vie, chiar dacă a fost scoasă din calendarul Jocurilor Olimpice de vară. În 2014 între 6 și 11 iunie pe lacul Balaton în Ungaria va avea loc Campionatul European, iar pe meridianele globului sunt numeroase competiții naționale și internaționale.
Este un articol frumos, l-am citit fara nici o problema.
Se vede ca este scris de un velist (fost si pamplezirist).
Mi-a placut si m-a delectat.
Îmi amintesc cu mare plăcere de „Starurile” din hangarele de la Palazu Mare, de pe vremea studenţiei. le numeam „Lebedele de Siutghiol”. Din păcate n-am avut ocazia de a naviga cu ele, ci doar de a le pregăti pentru lăsarea la apă, după perioada de iernat sub îndrumarea atentă a lui Nea’ Nicu CALCAN şi apoi a lui Nea’ Alecu BUNGA. Le pregăteam pentru piturat, le chituiam, le pituram, le furbişam alămurile, le patronam barbetele şi le gresam cheile de împreunare „tânjind după o tură” cu ele.
Ion C.
STARUL, „barca AMIRAL a flotei de veliere”,era visul cadetului in ale YACHTINGULUI,era barca ,care nu se răstoarnă.Am fost musul lui Nea’Petrică Zamfir.În acea vreme MARINA ROMÂNĂ îşi permitea să aivă o flotilă de veliere cu „CINCI STARURI FRUMOASE” iar după terminarea practicii din anul II ,de la PALAZU, iubitorii de yachting puteau obţine un BREVED de TIMONIER de REGATĂ.(de menţionat că nu pe clasa STAR)
Regata de clasa STAR era regata elitelor şi declinul muşilor care se făceau vinovaţi şi de faptul că „nu bate vîntul de unde trebuie”!!!!!
Frumos articol, foarte frumoase amintiri despre STARURILE yachtingului. (cine mergea pe STAR era deja un star intre noi)
Am văzut de curând ultimile modele de bărci STAR și FINN…. sunt cu totul altceva decât știam.
De fapt primul șoc l-am avut la Olimpiada când am văzut STAR-uri adevărate fata de cele care încă mai navigau la noi.
Sunt într-adevăr niște bărci foarte frumoase și (acum) foarte atletice.
Felicitări Tavi !